Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kariéra ve školství - Zeptejte se ministryně Petry Buzkové

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. května 2006 do 1:00

OTÁZKA: Dobry den, momentalne dokoncuji post-gradualni pedagogicke studium se zamerenim na 2.stupen zakladnich skol a stredni skoly ve Velke Britanii (predmety: ekonomie a obchodni management). Od zari nastupuji jako stredoskolsky ucitel v jedne z mistnich skol. Zajima me, jestli bude mozne s touto zahranicni akreditaci vyucovat v cechach? Dale me take zajima, jakou cestou chce ministerstvo postupovat aby zvysilo ohodnoceni ucitelu v cechach (financni i socialni) a ja se treba jednou vratil do Cech ucit. Ve Velke Britanii, taky nebudu brat zavratne castky, ale kdyz porovnam zivotni uroven v jednotlivych zemich, tak za muj nastupni plat si koupim vic, nez cesky ucitel za ten svuj v Cesku! I tak je tady plat ucitelu docela nizky. Lukas Pytel
OTÁZKA: Dobrý den. Jsem totálně vyčerpaný čtyřicetiletý ředitel malé školy, která bojuje o přežití kvůli počtu žáků. Jsem totálně vyčerpaný přebujelou papírovou válkou, která vzkvétá víc a více. Jsem totálně vyčerpaný marným bojem se stále se zkracujícím rozpočtem. Jsem totálně vyčerpaný sledováním legislativních změn, které není možno registrovat, číst a nebo snad dokonce aplikovat v praxi. Jsem totálně vyčerpaný tím, že pracuji od rána do večera i o víkendech a nemám čas relaxovat. Myslíte si, paní ministrině, že své ministerstvo řídíte dobře? Roman Jánský
OTÁZKA: Dbrý den, jak se díváte na osazenost škol učiteli, myslím tím muži. Jsem na ZŠ jediný učitel a už si pomalu začínám hledat nové místo mimo školství, neboť zajistit rodinu s příjmem nastupujícího pedagoga je absurdní.Učitelky s praxí 20 let trvající na frontální výuce mají dvojnásobný plta, než nově nastupující, vystudovaný pedagog s invencí. Děkuji Vladimir Puganov
OTÁZKA: Jsem odborný asistent na univerzitě. Během svého studia jsem pracoval v několika komerčních firmách, ale po doktorátu jsem se rozhodl zůstat alespoň na čas na akademické půdě. Snaha o umělé zvyšování vysokoškoláku mě však velmi trápí. Spolupráce se studenty je mou ideou, bohužel není kde brát. Kvalita jde rapidně dolů, až příliš často narážím na potřebu vysvětlovat triviality učiva základní školy, nechuť studovat a pouhou touhu po rychlém a snadném získání titulu. Příliš demotivující pro mě i většinu mých kolegů. S nadsázkou to mohu považovat za pohrdání naší prací. Je pěkné, že každý bude vystudovaný, ale co s tím? Mimo to, že mi razítko na podatelně dá třeba bakalář. Nemyslíte, že i toto je faktor, který může ohrozit kvalitu našeho školství? Radoslav M.
OTÁZKA: Ucil jsem 4 roky matematiku, zemepis, statistiku, anglictinu a informatiku. Mam doktorat a odesel jsem do banky, kde moje vzdelani a schopnosti ohodnotili (zatim) dvojnasobnym platem, nemluve o tom, ze mam 10x mene stresu. Co byste mi nabidla, abych se do skolstvi vratil? Miroslav M.
OTÁZKA: Myslíte si, že je v našem národě tolik kapacit a kvalitních VŠ učitelů, aby se zvládlo neustálé otvírání nových VŠ a zvyšování počtů studentů? Jsem student a ze zkušenosti vím, že se tak děje buď navýšením počtu studentů v kruhu (např. z 20 na 40) nebo hledání jakýchkoliv "učitelů", kteří učí, že jsme radši všichni doma, on také a jen nám to zapíše potom do indexu. Je to normální a děje se tak na nových oborech, školách (hlavně soukromých) běžně. Vyhlídka do budoucna je ale s tímto potenciálem děsná, že? Hlavně ale panuje spokojenost, jak má ČR více vysokoškoláků. Ale jakých.. Petr P.
OTÁZKA: Jak se díváte na neustálé zvyšování počtů míst na VŠ, většinou pouze bakalářské a manažerských, uměleckých nebo ekonomických oborů, když souvisle klesá zájem a prestiž učebních oborů. To si myslíte, že na VŠ má skoro každý? Neměla by to být elita národa a ne jako jsou teď na nově otvíraných školách polovzdělaní bakaláři s malou nadějí jít dál a neplnit tak pouze zlamaně pracovní úřad? Kdo nám bude za pár let dělat skříně, opravovat auta, zámky, pračky, apod.??? Děkuji za odpověď Filip Kadeřábek
OTÁZKA: Ucitele se jen obtizne domahaji vyssich platu a maji velmi omezne prostredky tlaku na stat (jakozto sveho zamestnavatele ve vetsine pripadu). Dosavadni jednodenni stavky mely maly efekt a jsou ve skutecnosti problemem jen pro rodice malych deti, ktere v dobe stavky ucitelu potrebuji hlidani. Neni ucinnejsim resenim jina forma stavky, ci spise nespoluprace, formou pozastaveni zpracovani zaverecne klasifikace ke konci roku? Tento krok bude mit dopad na vsechny zaky, vedeni skol i rodice - a tim padem bude vytvoren velmi ucinny tlak na stat. Byl by to podle Vas ucinny postup pro ziskani vetsi pozornosti ze strany statu? Dekuji predem za odpoved (byt pravdepodobne nelehkou). Bruno V.
OTÁZKA: Jak se díváte na situaci ve středním a vysokém uměleckém školství - jednak vzrůstající nároky na jejich materiální vybavení, jednak poměrně vysoký počet studentů, kteří mají velmi malou šanci se studovaným oborem uplatnit a uživit?Děkuji Jiří N.
OTÁZKA: Jsem stredoskolska profesorka s pozadovanym pedagogickym petiletym vzdelanim ukoncenym titulem Mgr.Proc nestaci v nasem skolstvi jedna vysoka skola na to, abych mela adekvatni financni ohodnoceni? Proc mam 10 000 cisteho, jsem statni zamestnanec, pracuji s mladymi, ucim a vychovavam, pripravuji na budouci povolani a vysledkem toho je almuzna. |Nechci horentni sumy, jen by mi stacilo prezit. Karla F.
OTÁZKA: Dobrý den, je reálné (a podle správné), aby se přijímalo na VŠ bez přijímacích zkoušek? Pokud ano, nepůjde to na úkor kvality škol? Honza U.
OTÁZKA: Myslíte si, že platy ve školství odrážejí náročnost práce a odbornost pedagogů? Vanda Z.
OTÁZKA: Zodpovídá za kvalitu výuky ve škole ředitel, nebo jenom za obsazení učitele do třídy? Bylo mi řečeno v jisté škole, že musím být rád, že vedení školy bylo schopno sehnat učitele a za kvalitu výuky už zodpovídá učitel. Děkuji za odpověď. Tomáš Vaněk

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.