Finanční poradna iDNES.cz

Poradna

(Ilustrační snímek)

Na otázky odpovídá

David Kučera ze společnosti Partners

David Kučera působí ve společnosti Partners od roku 2007 a se svým týmem provozuje VIP poradenskou kancelář v Brně. Poskytuje komplexní služby v oblasti osobního a firemního finančního poradenství a plánování. Je držitelem prestižního evropského odborného certifikátu EFA. Čtenářům radí s rodinnými a osobními financemi.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Běžné účty
Fio - USD - poplatky zprostředkujících bank
Fio a.s. má v Ceníku finančních operací a služeb takovou zvláštní formulku:1.i/ )dožádání neúplných informací od banky převodce, 250 Kč včetně DPH + poplatky zprostředkujících bank (Výše poplatků zprostředkujících bank obvykle nepřesáhne ekvivalent 80 USD).
Mnozí moc nevědí, co to znamená. Můj příklad z praxe. Posílal jsem něco přes 4000,-USD na účet do USA. Majitel účtu v USA mi ale nahlásil špatné číslo účtu, to jsem ale já nevěděl. Fio to asi týden zpracovávala a pak přišla platba zpět ale o 75,-USD nižší bez udání důvodu, proč se vrátila. Fio úředník mi řekl, že si zprostředkující banky mohou stáhnout libovolný poplatek, že to je v ceníku a souhlas s tímto ceníkem jsem stvrdil podepsáním smlouvy s FIO. Proč se platba vrátila zpět mi nabídl dopátrat za další poplatek, kolik neřekl. Myslím, že to není v pořádku. Na koho se mám obrátit? Jaká mám práva?
Olda J.
Olda Jelínek
David Kučera ze společnosti Partners
Vážený pane, pokud se jedná o platbu do zahraničí (zpravidla mimo Slovensko), pak se platí i dodatečné poplatky za převod. Ty jsou vždy stanoveny v sazebníku dané banky. Pokud např. pošlete platbu chybně, pak bude platba vrácena a zaúčtován poplatek za převod. Banka by Vám ale měla být schopna doložit, že tento poplatek protistrana v dané výši skutečně účtovala. Můžete případně podat reklamaci na FIO, pokud Vám to není schopen předložit zaměstnanec banky. Pak je nezbytné, abyste si zjistil, jaké poplatky účtuje banka příjemce za platby ze zemí EU - ten může být dán fixní částkou a procentem z výše platby. Pokud byste zjistil, že byla poškozena Vaše práva a banka nereagovala, pak Vám doporučuji se obrátit na finančního arbitra, který může posoudit, zda informace v sazebníku banky jsou dostatečné a zda celý proces proběhl transparentně. Pokud byste byl v právu, byla by bance nařízena úhrada vzniklé škody apod.
Běžné účty
Dobrý den jsem kadeřnice budu si pronajímat křeslo,prosím poradte,kde si založit učet z kterého bych platila pronájem,zdr.poj. soc.poj.A vkládala bych si tam vydělané peníze,i když ze začátku počítám asi pouze s výdaji jsem z Jicína děkuji Marie
Marie
David Kučera ze společnosti Partners
Vážená paní, nemohu zde dělat reklamu jakékoli soukromé instituci. Můžete vybrat některý z účtů viz přehled ZDE. Zajímavé nabídky mají i menší banky, ze kterých bych vybíral.
Běžné účty
Co je treba k zavreni uctu v bance ,kdyz to musi udelat nekdo jiny nez majitel uctu.
marta
Lukáš Urbánek působí ve společnosti Partners od roku 2008 na pozici VIP...
Dobrý den, 
plná moc s úředně ověřeným podpisem, ale ani to nemusí banka akceptovat. Doporučuji se poradit s konkrétní bankou.
Běžné účty
Dobrý den, jsem student (17 let) a chtěl bych si založit běžný účet v bance, hlavně na placení kartou. Na internetu jsem hledal, který účet by pro mne byl nejvhodnější a nakonec se rozhoduji mezi kontem pro mladé od Unicreditbank, a běžným účtem od Airbank, Fio, nebo Equabank. Jsou v nějakém z těchto účtů skryté pasti, které bych mohl přehlédnout? Případně jaký účet by jste mi doporučoval (klidně i jiný, než který jsem jmenoval)?
Děkuji za odpověď
Matěj
Matěj
Lukáš Urbánek působí ve společnosti Partners od roku 2008 na pozici VIP...
Dobrý den Matěji, 
všechny uváděné banky jsou přijatelné. Každá má své pro a proti. Dlouhodobě doporučuji používat selský rozum a počítat s tím, že podmínky u jednotlivých bank se mohou v budoucnu měnit. Důležité je, aby jste za služby spojené s účtem zbytečně neplatil. Pokud jste si o jednotlivých účtech vyhledal informace, nebál bych se toho, že by ty informace byly mylné. Důležité je, aby byly všechny. Soustřeďte se na poplatky spojené s vedením účtu, s pohyby na účtu, s operacemi spojených s platební kartou (výběry atp.). Úrok na spořícím účtu asi nebude rozhodující, pokud tam nebudete mít desetitisíce. 
Obecně platí, že každá banka Vám dříve či později začne nabízet další služby a tam už nemusí být pro Vás vše výhodné. Důvěřujte a prověřujte.
Běžné účty
Dobrý den.
Je možné, aby spořitelna sama od sebe snížila úrok na úročení z vkladů?
Děkuji za odpověd
Martin B.
Martin
Lukáš Urbánek působí ve společnosti Partners od roku 2008 na pozici VIP...
Dobrý den, Martine, 
možné je cokoliv. Právní pochybení si dovoluji vyloučit, ale i to se občas stává. S největší pravděpodobností tato skutečnost bude ošetřena v obchodních podmínkách k Vašemu vkladu. Většina sazeb u spořících účtů a termínovaných vkladů je vyhlašována a nejsou nikterak fixní. Můžou se kdykoliv změnit. Otázkou potom je, jakým způsobem o tom dozví klient. To už je na informačních kanálech banky. Nejméně šťastné je, pokud se to klient dozví zpětně při obdržení svého výpisu.

Běžné účty
Dobrý den ,dcera odchází studovat vysokou školu chtěla bych jí zařídit účet,ale nevím,jaký by byl výhodný. děkuji jana
Jana
Lukáš Urbánek působí ve společnosti Partners od roku 2008 na pozici VIP...
Dobrý den Jano, 
s výběrem účtu to není jednoduché. Pokusím se Vám poskytnout alespoň několik tipů:
1) předně se pokuste zeptat ve své bance, pokud jste s účtem spokojená Vy, možná by mohla být spokojená i Vaše dcera
2) zkuste se podívat na porovnání nabídek zde
3) účet pro studenta by měl být co nejlevnější ve všech směrech. Dobré je, aby účet byl zdarma. Případné poplatky za výběry hotovosti z cizích bankomatů jsou sice limitující, ale dají se obejít  třeba službou Cash Back (výběr hotovosti při platbě nad 300 Kč u obchodníka). Pokud nebude účet zcela zdarma, nenechte se zlákat výhodným úročením. Většinou Vám úroky ušlé poplatky nevynahradí. Internetové bankovnictví, mobilní bankovnictví, bezkontaktní platební karta jsou dnes již naprostou samozřejmostí u všech bank. Některé banky nabízejí speciální účty pro studenty a ty jsou většinou výhodnější, něž klasické účty.

Pokud budete chtít ještě nějaké doplňující informace, napište mi na e-mail: lukas.urbanek@partners.cz


Běžné účty
Dobrý den pane Urbánku,

dcera odjíždí do USA na studijní pobyt. Můžete mi poradit, jakou platební kartu ji mám zařídit. Případně mi můžete doporučit jiný způsob vybírání peněz. Jedná se o částky cca 300 USD/měsíčně.

Děkuji
Radim
Radim
Lukáš Urbánek působí ve společnosti Partners od roku 2008 na pozici VIP...
Dobrý den, Radime, 
nevím přesně, co myslíte tou kartou? Buď to je debetní karta nebo kreditní. Debetní karta je poskytována standardně k běžnému účtu a lze s ní platit pouze do výše zůstatku na účtu. Kreditní karta má předem stanovený limit (úvěrový rámec), který lze využít. A pokud se peníze na kartu nevrátí v čas, platí se úrok. Nevím přesně, jak je to aktuálně v USA, ale podle mě lze platit jakoukoliv kartou, kterou Vám vydá naše banka (Visa, MasterCard...). Co bude asi pro Vás důležité, tak to bude možnost výběru bez poplatku. Zde Vím, že Unicredit nabízí možnost výběru z bankomatů bez poplatku po celém světě. Např. AirBank jenom v EU. Je tedy potřeba pohledat nejlepší variantu.
Nevím kolik je Vaší dceři let, ale doporučil bych jí založit běžný účet v českých korunách a Vy u tohoto účtu budete disponent. Budete mít přístup k účtu vč. internetového bankovnictví a v případě potřeby si vše pohlídáte vč. případného doplňování hotovosti na účet Vaší dcery. Snad jsem Vám alespoň trochu pomohl.

Běžné účty
Dobrý den, narazila jsem na pojem výpisové řady, nikde však nemohu najít, co tento pojem zanmená.
Děkuji za případné vysvětlení
Karolína
Lukáš Urbánek působí ve společnosti Partners od roku 2008 na pozici VIP...
Dobrý den Karolíno,

sám nevím co to přesně znamená. Použil jsem tedy google a u jedné z bank našel toto:

Výpisové řady

  • ze svého účtu nyní můžete dostávat až 4 výpisy (výpisové řady)
  • tři jsou určeny pro výpisy v papírové formě a každý si můžete nechat posílat na libovolnou adresu vč. jména adresáta, popř. se můžete rozhodnout pro vyzvedávání v našich pobočkách, kde jsou uloženy po dobu 3 měsíců od data vytvoření
  • čtvrtá výpisová řada je určena pro výpisy v elektronické formě
    • tyto výpisy Vám připravíme k vyzvednutí prostřednictvím služby SERVIS 24 Internetbanking, odkud si je budete moci uložit do svého počítače
    • elektronické výpisy je možno vyzvednout po dobu 3 měsíců od data vytvoření
  • každá výpisová řada je označena písmenem a má samostatné číslování v rámci kalendářního roku a nepřetržitého trvání
Pokud budete chtít přesnější informace, doporučuji se obrátit přímo na Vaši banku. Já jsem se s tímto pojmem setkal poprvé a nemám k dispozici bližší informace.